Druhé největší město Itálie a centrum průmyslového severu. Na jedné straně se Milán pyšní úchvatnými historickými místy, zároveň vévodí současnému světu módy, bankovnictví, zábavy, fotbalu nebo opery. Svým charakterem se sice nemůže rovnat Římu nebo Florencii, přesto má každému co nabídnout.
Někde jsem kdysi četl, že ke každému chrámu v Římě existuje jedna banka v Miláně. Možná to i charakterizuje místní obyvatele. Život zde je hektický a zaměřený hlavně na vlastní kariéru. Přátelštější lidi určitě potkáte v jižnějších regionech, přesto jim dejte šanci, nebudete litovat. Symbolem města a středobodem dění nadále zůstává Duomo di Milano – katedrála Narození panny Marie. V blízkém okolí najdete všechny historické i současné zajímavosti.
Trochu z historie
Poprvé se zde patrně usadili Keltové v šestém století před naším letopočtem. Osada vybudovaná na strategickém místě, se brzy dostala do zájmu Římanů. Sídlo si podmanili roku 222 p. n. l. a nazvali Mediolanum. Jméno pochází z latinských slov medio a planum – uprostřed pláně. Po celou historii bylo klíčovým centrem pro všechny obchodníky přecházející Alpy. Těžilo tak ze své polohy a jeho význam rostl.
Nesmazatelně se Milán zapsal do dějin v roce 313, kdy zde císař Konstantin I. vydal Edikt milánský a povolil v celé říši svobodnou volbu náboženství. Důležité to bylo zejména pro křesťany, kteří byli do té doby pronásledovanou sektou.
Po většinu středověku docházelo k úpadku a další rozmach nastal až na jeho konci za vlád rodů Visconti a Sforza. V době renesance se Milán stal jedním z nejsilnějších městských států italského poloostrova. V roce 1515 ale město dobyl francouzský král a dostal ho na následující skoro čtyři století pod nadvládu cizích mocností.
V roce 1861 po dlouhém boji za nezávislost vzniklo Italské království a nastartovalo novou éru Milána.
Současnost
V současnosti je Milán jedním z center Itálie a přecpaný lidmi. Průmyslový rozvoj celého regionu způsobil stěhování lidí za prací z jižních částí poloostrova a významný nárůst populace. V Lombardii nyní žije asi 10 miliónů obyvatel, vytváří pětinu HDP státu a stala se nejbohatším regionem poloostrova.
Město není tak historicky a umělecky zajímavé jako Řím, Florencie nebo Benátky. I zde samozřejmě najdete významné památky, ale úspěch a prosperita se tvoří jinde. Zejména opera (La Scala) a móda (Armani, Prada, Versace a mnoho dalších), bankovnictví nebo automobilový průmysl (Alfa Romeo) udávají ráz místního života.
Zajímavosti
Carnevale Ambrosiano – karneval, který na rozdíl od jiných v Itálii končí až čtyři dny po popeleční středě. Podle legendy se svatý Ambrož, patron města, kdysi nemohl zúčastnit oslav z důvodu náboženské pouti a požádal o jejich odložení do jeho návratu. Od té doby karneval začíná na popeleční středu a končí „masopustní sobotou“ (místo „masopustního úterý“).
Rivalita mezi Milánem a Římem vychází z rozdílného vývoje celých regionů. Obyvatelé Milána říkají o Římanech, že jsou líní a sprostí, ale uznávají jejich přátelství a schopnost užívat si života. Naopak jsou „Milanesi“ označováni jako workoholici zajímající se jen o vlastní kariéru.
První elektrifikovaná tramvajová trať Itálie byla spuštěna v Miláně v roce 1893. Předtím byly vozy tažené koňmi.
Historické tramvaje – Milán má rozsáhlou tramvajovou síť, se svými 183 kilometry nejvíce v Itálii. Zajímavý je ale hlavně vozový park, kde jsou stále ještě využívány tramvaje z roku 1929! Z 500 původně vyrobených kusů je v provozu více než 100. Žluté vozy tak představují skutečnou raritu. Poznáte je jednoduše, protože mají číslo v rozmezí 1503 – 2002.
Naše tipy
Ochutnejte místní speciality Ossobuco nebo Bresaolu.
Pozvěte kamarády na párty v historické tramvaji, která byla kompletně zrekonstruovaná a nabízí možnost uspořádat akci pro až 45 hostů. Jídlo, pití a hudba je samozřejmostí (Festa Tram – bohužel pouze v Italštině)
Dobře se najezte v restauraci na kolejích. Dvě tramvaje z roku 1929 nazvané ATMosfera jsou také kompletně zrekonstruované a přeměněné v restauraci. Nabízejí okružní jízdu Milánem spojenou s pozdní snídaní nebo večeří. Cesta trvá přibližně 2,5 hodiny. Je nutná rezervace u společnosti ATM.
Projděte se po střeše katedrály – Doumo roof Terraces
Informace na cestu
Příjezd
Letadlo
Milán obsluhují tři mezinárodní letiště, z nichž Malpensa je největší v severní Itálii a druhé celostátně. Důležitost regionu dokládají letiště Milan Linate (9.) a Bergamo Il Caravaggio (3.). V roce 2019 všechny odbavily skoro 50 milionů cestujících. Vlakem se dopravíte pouze z Malpensy, z ostatních jezdí pravidelně autobusy do centra města.
Aktuální informace
Vlak
Přestože je Čechy minimálně využíván, jde o jeden z nejpohodlnějších a patrně nejrychlejší způsob cestování na Apeninském poloostrově. K dispozici máte tři velká nádraží: Milano Centrale (hlavní nádraží), Milano Porta Garibaldi a Milano Cadorna, plus mnoho dalších na regionálních tratích. Hlavní nádraží nabízejí i vysokorychlostní tratě do všech důležitých měst Itálie i Evropy. Aktuální jízdní řády a ceny hledejte vždy přímo na stránkách dopravců, například Trenitalia.
Auto
Milán stále utahuje přístup hlavně starším dieselovým autům. Je proto dobré si před cestou zjistit, zda máte s Vaším vozem povolen vjezd do plánované lokality. Vhodné je před cestou požádat hotel o doporučenou trasu a parkování. Ověřit aktuální stav je možné také na oficiální stránce města.
Doprava na místě
Veřejná doprava se dělí do devíti zón, z nich nejpoužívanější a nejdůležitější jsou první tři označené Mi1 – Mi3. Jízdenka stojí 2 € s platností 90 minut, jednodenní 7 €, třídenní 12 €. Aktuální informace k cenám a zónám naleznete na stránce provozovatele ATM. Nejoblíbenější metro a tramvaje výborně slouží v centru, pro cesty do okrajových částí města a přilehlých obcí využijete také autobusy.
Metro má nyní 4 linky (1-3, 5), pátá je ve výstavbě a měla by být dokončena nejpozději v roce 2023. Spojí letiště Linate s centrem.
Tramvajová síť zahrnuje 17 linek a jedná se tak o nejširší v Itálii. Stále v provozu jsou vozy typu 1928 dodané mezi lety 1929 a 1931. Budete-li mít možnost, určitě se svezte.
Slevové/zvýhodněné karty
MilanoCard – zdarma veřejná doprava a vstupy do některých museí, slevy na další. Platnost 1 den = 11 €, 2 dny = 17 € a 3 dny = 19 €.
Turism Museum Card – volný vstup do vybraných museí na tři dny ve ceně 12 €. Pokud máte zájem navštívit zahrnutá musea, je karta velmi výhodná.
Užitečné odkazy
Yes Milano – oficiální turistická stránka města obsahující kompletní informace. Mapy, odkazy, rady, události a další. Navštivte jako první při plánování cesty.
ATM – pokud už víte, co chcete vidět, zde zjistíte, jak se tam dopravit. Provozovatel veřejné dopravy ve městě.
Where Milan – magazín obsahující informace pro návštěvníky města, články, rady a mnoho dalšího.
Nezapomeňte navštívit
Duomo di Milano – slavná milánská katedrála, symbol města
Galleria Vittorio Emanuele II – nákupní centrum v historické budově z roku 1877.
Opera La Scala – jedno z nejvýznamnějších hudebních center světa, vyhlášené zejména operou a baletem
Muzeum Cenacolo Vinciano – obsahující Poslední večeři od Leonarda da Vinci
Kostel Santa maria delle Grazie Basilica di Sant’Ambrogio
Socha Pieta od Michelangela
Hrad Sforzů (Castello Sforzesco)
Pinacoteca Ambrosiana
Museo della Scienza e della Tecnologia Leonardo da Vinci
San Maurizio
Muzeum Risorgimento
Museo Storico Alfa Romeo
Navigli
Významní občané
Antonio Canova
Ascanio Maria Sforza Visconti
Bramante Caravaggio
Diocletianus
Domenico Dolce
Donato Bramante
Ettore Bugatti
Francesco Petrarca
Giuseppe Baresi
Giuseppe Meazza
Giuseppe Verdi
Licinius
Leonardo da Vinci
Miuccia Prada
Silvio Berlusconi
Svatý Ambrož S
vatý Karel Boromejský
Svatý Richard Pampuri